fbpx

Mer video och mindre CV: så fick Mornington en effektivare rekryteringsprocess

Mornington Hotels söker medarbetare utöver det vanliga. Med Higher har de hittat verktyget som hjälper dem att snabbt sålla fram de bästa kandidaterna – inte minst genom korta videopresentationer. Resultatet är en effektivare och mer träffsäker rekryteringsprocess, vilket sparar både tid och pengar. Möt platschefen som inte är rädd för att låta video väga tyngre än CV i bedömningen av kandidater.

Case

Kategori

B2B

Mornington driver två hotell i Stockholm: i Bromma och på Östermalm. Christina Hamrin är platschef för hotellet i Bromma, med helhetsansvar för verksamheten och stort fokus på rekrytering. Efter att ha lagt ut housekeeping-delen av verksamheten på ett externt bolag, som tog över den befintliga städpersonalen, har Mornington nu omkring 15–20 anställda. Alla medarbetare ska helst kunna jobba på båda hotellen, som lånar personal av varandra för att matcha behoven.


Inte som andra hotell

Floor managers, servispersonal, kockar och bagare är några exempel på roller som ofta behöver rekryteras till hotellen. Christina förklarar att rollerna och arbetsuppgifterna på Mornington skiljer sig åt en del jämfört med andra hotell:

– Vi är familjeägda, inte en stor kedja. Allt vi gör ska kännas personligt och äkta. Hos oss jobbar man inte bara som exempelvis receptionist eller servitris, utan alla våra anställda har bredare roller med ett helhetsansvar för service gentemot våra gäster. Man behöver inte heller vara expert på hotell och restaurang sedan innan. Vi har en utvecklande arbetsplats där man får möjlighet att lära sig jobbet på jobbet. Det gör att personliga egenskaper blir extra viktiga när vi rekryterar.

Från kaos till ordning och reda

Christina berättar att Mornington saknade en strukturerad rekryteringsprocess innan de började använda Highers verktyg. Istället hanterades varje ny rekrytering på olika sätt beroende på vilken chef som höll i den. Ansökningar sparades i olika mappar utan möjlighet till överblick.

Idag läggs alla Morningtons lediga tjänster ut på en skräddarsydd kandidatsida hos Higher, länkad från Morningtons hemsida. Kandidaterna ansöker genom att fylla i sina uppgifter, svara på ett antal noggrant utvalda frågor och slutligen (om de vill) spela in en kort video av sig själva. Hela ansökan tar bara några minuter och kan göras direkt i mobilen.

Alla ansökningar hamnar sedan i en och samma plattform, där Christina och hennes kollegor kan logga in och välja vilka kandidater de vill gå vidare med. De kan också återkoppla till kandidaterna via mejl och sms direkt från verktyget.

– Att börja jobba med Highers verktyg var verkligen att gå från kaos till ordning och reda. Det är otroligt användarvänligt, vem som helst fattar direkt hur det funkar. Det är ‘drag and drop’, man sorterar kandidaterna utifrån om de ska kallas till intervju, sparas till senare eller sållas bort helt. Alla internt loggar in på samma ställe och kan följa processerna, diskutera olika kandidater och bolla vilka som skulle passa på det ena eller andra hotellet. Det är väldigt effektivt. Nu när jag har börjat med verktyget kan jag inte föreställa mig att jobba utan det.

“Verktyget hjälper oss verkligen att snabbt få in de medarbetare vi behöver. Det ger oss en väldigt träffsäker första sållning, vilket sparar oss mycket tid och pengar.”

Christina Hamrin
Platschef, Mornington Hotels

Träffsäker första sållning

Samarbetet med Higher inleddes i slutet av 2019, men hann nätt och jämnt komma igång innan coronapandemin slog till och tvingade Mornington att pausa alla rekryteringar. När det sedan blev dags att starta upp på nytt efter att restriktionerna lyftes var Christina tacksam över att ha verktyget på plats, och därmed redan befinna sig i startgroparna för att börja rekrytera på nytt:

– Vi söker mycket personal till båda våra hotell, och verktyget hjälper oss verkligen att snabbt få in de medarbetare vi behöver. Det ger oss en väldigt träffsäker första sållning, vilket sparar oss mycket tid och pengar.

Video visar vem som vågar

Det är framför allt videopresentationerna som ger den bästa gallringen av lämpliga kandidater, enligt Christina. Det gäller särskilt de roller som innebär mycket direktkontakt med hotellets gäster. Hon är medveten om att just detta steg kan skrämma bort vissa från att söka sig till Mornington, men menar att fördelarna uppväger riskerna med råge:

– Om man inte vågar göra en videopresentation så är man inte rätt person för den typen av roll. De som istället uppskattar chansen att få presentera sig med video är precis den typen av kandidater som vi vill ha. Våra medarbetare behöver vara utåtriktade och trygga med att prata med folk.

Att spela in en video är dock frivilligt, och att avstå behöver inte betyda att man sållas bort helt, förklarar Christina. Kandidatens resultat i frågedelen, som täcker in både personlighet och tidigare arbetserfarenhet, väger också tungt i bedömningen.

Effektivare rekrytering med mindre fokus på CV

Innan Mornington började använda Highers verktyg behövde alla kandidater ansöka med CV från start. Det kunde bli många dokument att gå igenom. Nu är det bara de som går vidare i den första sållningen som ombeds ladda upp sitt CV i plattformen.

– Tidigare kunde vi ha väldigt många intervjuer där vi efter fem minuter kände att ‘nej, det här var inget för oss’. Med CV och personligt brev som första urval blev det som en chansning. Highers verktyg, och framför allt videopresentationerna, ger oss en mycket bättre känsla för vem kandidaten verkligen är.

Den nya rekryteringsprocessen är inte bara effektivare, utan har också gjort att personer som inte råkar vara skickliga skribenter får en chans, menar Christina.

– Hur bra man är på att skriva CV säger inte så mycket om hur man kommer att lyckas i sin roll hos oss. Den som inte har svenska som modersmål kommer inte heller till sin rätt i skrift. Då ger frågebatteriet och videopresentationerna ett mycket bättre underlag. Vi har anställt flera personer som garanterat hade sållats bort om det bara hade hängt på CV:t.

En trygg partner för rekrytering

Med Higher har Mornington inte bara fått ett användarvänligt digitalt verktyg för effektivare rekrytering, utan också en trygg partner som bland annat kommer med förslag på urvalsfrågor:

– De har mycket egen erfarenhet av rekrytering och vet vad som är bra att fråga för olika roller. De lyssnar också på sina kunder och utvecklar nya funktioner utifrån våra behov. Ingenting verkar omöjligt. Så jag är väldigt nöjd med vårt samarbete och kan varmt rekommendera Higher till andra arbetsgivare, avslutar Christina.

Är du nyfiken på hur Highers verktyg kan hjälpa din verksamhet med effektivare och mer träffsäkra rekryteringar? Klicka på länken nedan för att boka en 30 minuters kostnadsfri demo.

×

Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Genom att stanna på sidan accepterar du vår policy gällande cookies.

×

Fyll i uppgifter nedan